HATSJOEEE!!! Hooikoorts?
KLIK HIER!

Page content

Primair Lymfeoedeem, 10 risicofactoren

Primair Lymfoedeem is een aandoening, waarbij de functie van het lymfestelsel niet voldoende in functie is aangelegd. Dit noem je ook wel aangeboren lymfoedeem.
Hier hoeft iemand niet meteen last van te hebben, maar het kan ook pas op latere leeftijd (meestal tussen de 15-35 jaar) een rol gaan spelen. Hierbij zie je vaak dat een langdurige overbelasting van het lymfesysteem de oorzaak is dat het zich gaat manifesteren.

Arnhem Noord Fysiotherapie oedeemtherapie lymfedrainage been Primair lymfoedeem    Arnhem Noord Fysiotherapie oedeemtherapie lymfedrainage arm

10 Risicofactoren

Probeer de factoren die van invloed zijn op een (over) belasting van het lymfestelsel zoveel mogelijk te vermijden. Hierdoor wordt het nog moeilijker om het lymfevocht af te voeren.
1.(Te) veel activiteit en/of zware lichamelijke inspanning
2.(Te) weinig activiteit
3.Infecties en ontstekingen
4.Trauma en/of kneuzingen
5.(Te) hoge temperaturen
6.(Te) veel stress
7.Verticale lichaamshouding
8.Hogere leeftijd
9.Overgewicht
10.Bepaalde geneesmiddelen

Wat te doen?

Als bovenstaande risiscofactoren vermijden niet helpt en u toch primair lymfeoedeem ontwikkeld, is een bezoek aan een oedeem fysiotherapeut mogelijk. Hij kan samen met u kijken wat de mogelijkheden zijn en hoe u het lymfeoedeem kunt behandelen.