TABLETNEK VOORKOMEN

Hoe voorkom ik een Tabletnek, 10 tips!

Hoe voorkom je het ontstaan van een Tabletnek?

De Smartphones, Tablets en andere kleindere mobile devices zijn niet meer uit onze dagelijke wereld weg te denken. 

Dat hoeft ook niet, want eigenlijk zijn ze ook wel erg praktisch, leuk en handig! 
Maar hoe voorkom je nu dat je door het gebruik klachten krijgt?
Hieronder staan 10 tip beschreven die hierbij kunnen helpen!

1) Let op een goede houding!!!

De houding die je aanneemt tijdens het gebruik van Smartphone en Tablets het allerbelangrijkste! Probeer zo rechtop mogelijk te zitten en staan. Zoek dezelfde lichaamshouding als bij gewoon zitten: dus rechtop en niet hangend. En let ook in bed liggend op je houding. Houdt u hoofd zoveel mogelijk rechtop. Een hoofd is een paar kilo zwaar. Uren aan de nek laten hangen geeft op den duur nekklachten. 

2) Ga met je Smartphone naar je ogen en niet anderom.

Je bent geneigd om je hoofd voorover te laten hangen met de kin op de borst om naar het beeldscherm te kijken. Ga niet met je ogen naar de smartphone of tablet maar met het apparaat naar je ogen en hoofd. Op die manier blijft je hoofd rechtop en ontzie je je nek.

3) Verander vaak van houding.

Veel van de klachten ontstaan omdat je lang in 1 houding zit. Verander daarom regelmatig van houding of van stoel. Ga ook eens op je buik liggen of op een kruk zitten.

4) Zet een tijdslimiet.

Gebruik de smartphone of tablet niet te lang achter elkaar. 

Na zo'n 45 minuten: even iets anders doen!! Even bewegen, even van houding veranderen en het apparaat loslaten, even naar de WC gaan, even wat drinken pakken etc. Alles is goed, als je maar even uit de houding komt waarin je zat!

U kunt bijvoorbeeld ook gemakkelijk een programmaatje downloaden dat u wijst op het nemen van een pauze.

5) Gebruik smartphone en tablet standaards waar mogelijk.

Er zijn voor zowel de tablets als de smartphones handige standaards waardoor ze in een hoek van zo'n 45 graden op tafel kunnen staan. Gebruik die!  Het apparaat komt daardoor meer op ooghoogte komt en uw nek kan ontspannen blijven en zit minder gebogen.

6) Bij zittend gebruik de tablet op schoot? Kussen eronder!

Als je op een stoel, kruk of bank zit, let er dan op dat je armen gesteund zijn. Dat kan middels de armleuningen of met behulp van kussens. Zorg er dan ook voor dat je je schouders net gaat optrekken. Op deze manier gaan je schouders niet " hangen", hoeven ze niet actief omhoog gehouden worden en voorkom je schouderklachten. Leg eventueel ook een kussen onder je armen en Smartphone of tablet, zodat ook dit gesteund is.

7) Let ook op bij liggend gebruik.

Op je buik liggend met armen gesteund de Smartphone of Tablet gebruiken is prima! Daarbij strek je mooi op en moet je je hoofd wel rechtop houden. Lig je echter op je zijde, dan neigen we naar tevee kussen onder het hoofd, waardoor je in een vreemde knik opzij ligt. Ook op de rug liggend in bed hou je het nooit lang vol om de Smartphone of Tablet op te tillen en hoof te houden, je houdt hem juist op je buik en je kin zit dan weer op je borst. Gebruik meer kussens om in halfzit te komen en leg eventueel ook een kussen onder je armen en Smartphone of Tablet. Op die manier ontlast je je nek en armen.

8) Beweeg je nek met regelmaat.

Ontspanningsoefeningen en rekoefeningen houden je nek soepel. Beweeg een paar keer per dag je nek naar alle richtingen. Breng je rechter oor naar je rechterschouder en je linker naar je linkerschouder, kijk linksom en rechtsom over je schouder en trek je kin eens in (Chin-chuck).

9) Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

Uit de Lijfstijlmoitor van 2015 bleek dat we gemiddeld 8,4 uur per dag zittend doorbrengen. Jongeren tussen de 12 en 18 jaar zelfs 10,4 uur per dag! Dat is gigantisch veel!! Daar red je het niet meer mee als je dan 2 x per week een uurtje " intensief"  gaat sporten. Dat weegt niet tegen elkaar op. Als je veel zit, staat daar ook vaker bewegen tegenover!

10) Gebruik Smartphones met een hoog contrast en groot beeldscherm.

Hoe hoger het contrast en de resolutie van je Smartphone, hoe scherper het beeld en hoe groter het beeldscherm, hoe beter je kan zien. Daardoor hoef je minder met je ogen te knijpen en te fronsen en span je minder spieren aan. Een verhoogde spierspanning geeft een verhoogde kans op klachten. Onthoud: Hoe kleine het apparaat, hoe groter de kans op problemen. Bovendien zijn je ogen er ook blij mee... onderzoek heeft uitgewezen dat er steeds jonger bijziendheid ontstaat bij kinderen. 

Wat zijn de symptomen en klachten bij een Tabletnek?

Wat zijn de oplossingen bij een Tabletnek?

Toch klachten? Fysiotherapie!

En mocht u, ondanks de voorzorgsmaatregelen, toch last van uw nek of schouderklachten hebben? Bij Arnhem Noord Fysiotherapie kunnen we van uw klachten afhelpen door bijvoorbeeld massage en vervolgens samen met u naar een juiste houding op zoek gaan. Daarnaast kunnen we u gerichte oefeningen geven zodat de nek, schouder en rugspieren versterkt worden en de kans op klachten afneemt. We hopen dat u daarna weer ongestoord kunt genieten van de mogelijkheden die de gsm, tablets en IPads ons bieden en dat de kans op een Tablet-nek en IPad-arm met alle voorzorgsmaatregelen geminimaliseerd wordt!
Wij gebruiken cookies